sexta-feira, 27 de janeiro de 2012

IV Congreso Internacional de Educación Artística y Visual. CONTRIBUCIONES DESDE LA PERIFERIA

Jaén (España), 19 al 21 de abril de 2012

Presentación

El conocimiento se nos ha vendido desde un enfoque euro-centrista, con un discurso homogeneizador, un pensamiento único e impuesto en un modelo económico globalizado y con un solo interés, el mercado. Tampoco el arte se ha salvado de esta mirada limitadora dejando fuera de su campo visual, lejos de su interés, realidades menores, marginales, excéntricas… a veces, simplemente, distintas, solo tolerables en su condición de irreductible “otredad”. Muchas de estas realidades habían permanecido “ocultas”, “evitadas” pero hoy muchas de las “minorías” han adquirido la capacidad de la auto-representación que las ha hecho algo más visibles.

Más allá, tenemos que mirar y ver la realidad con ojos heterodoxos, creativos e innovadores para vencer la invisibilización de todo lo que se sale los centros de poder. Tenemos que luchar por el cambio de mirada que nos traiga el giro epistemológico necesario, que identificando y defendiendo los diversos intereses nos ayude a apostarnos en los márgenes, en la órbita de la periferia desde la que ser capaces de cuestionar estructuras y ser capaces de actuar desde la responsabilidad social y favorecer la circulación de un pensamiento, un arte, un conocimiento diverso y enriquecedor.

En esta ocasión queremos ofrecer un espacio de discusión donde seamos capaces de vernos hasta qué punto somos estructura consciente o masa mediatizada, y hasta qué punto nos hemos entendido como parte de una sociedad a la que debemos aportar desde el arte y su ámbito educativo con prácticas desarticuladoras de este “mercado global” en cuya órbita ya estamos todo el mundo lo queramos o no.

La filosofía de la periferia, para nosotros, es la filosofía que flexibiliza la mirada, la que nos hace crecer para abarcar más. Si la filosofía de los centros de poder no es otra cosa que una ontología que enuncia una mismidad, la filosofía de la periferia es la de la otredad, la de las otras realidades, de las que se ocultan, de las que se evitan, de las que no se ven.

Tengamos el valor de mirar si nos hemos convertido, sin darnos cuenta, al convencionalismo y a “rogar nuestra aceptación social”. Tengamos el valor de comprobar que no hemos entrado ni en la élite de los excéntricos ni en el saco de los que miran el dedo que señala la luna.

Seamos radicales y saquemos el arte y su educación de los mecanismos estancos y llevémoslo al activismo periférico que facilita el movimiento de pensamiento y el intercambio cultural.

Seamos radicales en nuestra manera de entender el arte, no porque seamos modernos sino porque tenemos el valor de cuestionar las inercias del poder.

Seamos radicales cuando pensemos nuestra participación-acción en la sociedad.

Seamos radicales cuando pensemos nuestra responsabilidad profesional.

Tópico y líneas temáticas del congreso: 

APORTACIONES DESDE LA PERIFERIA
  1. La politización de las culturas
  2. Visibilización de grupos de no poder, minorías, excluidos, etc.
  3. Intervención artística y reconstrucción social
  4. Otra didáctica, otra pedagogía
http://www.educacionartistica.es/presentacion.html

sábado, 21 de janeiro de 2012

Teatro: Cine Camaleão - Boca do Lixo

Para quem está em São Paulo, ou estará nas próximas semanas, vale a pena conferir este impressionante trabalho! Destaque para a minha amiga Mel Lisboa.



terça-feira, 17 de janeiro de 2012

Congratulations Jose Roca! Parabéns!


Tate is delighted to announce the appointment of Colombian curator José Roca (b.1962) as the Estrellita B. Brodsky Adjunct Curator of Latin American Art. The post, which reflects Tate’s continuing commitment to broadening the geographical scope of the Collection, is for a period of three years from 2012 to 2015. 

José Roca began working in the post on 9 January 2012. He will take a leading role in developing Tate’s holdings of art from Latin America and will work closely with Tate’s Latin American Acquisitions Committee, now celebrating its tenth year. He will also represent Tate in Latin America, further developing and adding to the strong working relationships Tate has within the region. He will be based in his home city of Bogotá but will make regular visits to London. 

José Roca was the chief curator of the 8th Bienal do Mercosul (2011) in Porto Alegre, Brazil. For a decade he managed the arts programme and oversaw the development of the collection at the Banco de la República in Bogotá, establishing it as one of the most respected institutions in the Latin American circuit. Roca was a co-curator of the I Poly/graphic Triennial in San Juan, Puerto Rico (2004), the 27th Bienal de São Paulo, Brazil (2006) and the Encuentro de Medellín MDE07 (2007), and was the Artistic Director of Philagrafika 2010, Philadelphia’s international Triennial celebrating print in contemporary art. He served on the awards jury for the 52nd Venice Biennial (2007). José Roca has also curated numerous solo exhibitions focusing on the work of artists such as Oscar Munoz, Antoni Muntadas, Eugenio Dittborn, Regina Silveira and Julio Alpuy among others. 

Frances Morris, Head of Collection (International Art) at Tate said: “We look forward to welcoming José Roca to Tate and to beginning to work with him. His expertise and flair will be of huge benefit and will help to deepen the relationships we have already established in the region as well as forge new partnerships and strengthen our holdings from this important and dynamic part of the world”. 

José Roca said: “For many years I have worked on fostering the appreciation of the art from Latin America both locally and abroad. I am honoured to be able to continue working in this direction with such a serious and prestigious institution such as Tate”. 

For further information please contact Ruth Findlay Tate Press Office, Millbank, London, SW1P 4 RG Call +44 (0)20 7887 8730 email pressoffice@tate.org.uk

Notes to Editors

Estrellita Bograd Brodsky has a Ph.D. in Art History from the Institute of Fine Arts, New York University (2009) after receiving her Master’s degree in Art History from Hunter College (1996). 

Estrellita served as Co-Chair of the Board of Trustees at the New York museum El Museo del Barrio until 2003 after having co-edited the book and co-organised the exhibition: Taíno: Pre-Columbian Art and Culture of the Caribbean in 1997. She also curated Carlos Cruz-Diez: (In)formed by Color at the Americas Society in New York and has taught on Post War Latin American artists at Hunter College. Forthcoming exhibitions which she is curating include Jesús Soto: Paris and Beyond, 1950-1970 at the New York University Grey Gallery in January 2012 and Julio Le Parc: Labyrinths in collaboration with El Museo del Barrio for 2013. 

Estrellita B Brodsky endowed the Estrellita Brodsky Curator for Latin American Art at the Museum of Modern Art, New York and is a member of the museum’s Latin American and Caribbean Acquisitions Committee. She is a board member of the American Friends of the Pompidou and serves on the Latin American Acquisitions Committee at Tate Modern. She was a founding member of the Multicultural Audience Development Advisory Committee of the Metropolitan Museum of Art in New York. She received the 2011 Manhattan Borough President’s Outstanding Achievement award in recognition of her work in the field of Latin American Art.